Direktlänk till inlägg 15 april 2009

Legosoldater

Av Lars Engström - 15 april 2009 21:11

Så här i slutspelstider kan jag inte låta bli att se hur saker förändrats sedan jag växte upp. Jag har alltså fått perspektiv på tillvaron. "Allt handlar om perspektiv, mina vänner" sa Ulf Lundell som en av fraserna under en fåordig era av hans karriär. Det var nog när han började leva nykter någon gång på nittitalet. Hans andra fras var kort och gott "Tack" eller Tack så mycket". Visst handlar allt om perspektiv. I slutspelet nuförtiden krigar spelarna för stammar från andra länder eller för andra städer i utbyte mot att lyfta ut en lön. Minns att vikingarna tjänstgjorde i till exempel Konstantinopel i livgardet för en vad jag förstår helt okänd härskare mot att lyfta lön. Nu tjänstgör spelarna för till exempel penningstinna oligarker som dessutom äger klubbar i andra länder. Vart tog klubbkänslan vägen? Kommer den tillbaks inom elitidrotten? Håller vi inte snart på ett varumärke? Snart viftar vi med Gevaliavimpeln eller Fordloggan och jublar när det blir mål. Spelare kommer och går, endast klubbmärket och ramsorna består. Jag kommer ihåg det Luleå Hockey som gick upp i elitserien. En stor majoritet kom från nejden och närmaste städer. En och annan finländare fanns det förstås. Det är förstås mest i lagidrotter denna utveckling tagits.


På 80-talet, närmare bestämt 1983 befann sig bandet U2 i Åre för att spela in en video till "New Years Day". För dem som kommer ihåg den så hade de burit ut trumset och högtalare med mera ut i djupsnön för att få rätt stämning till låten. Klassisk video på sitt sätt. Många band har följt efter och släpat ut instrumenten i olika naturmiljöer sedan dess. Om U2 var först vet jag inte, men tror ändå att den blev lite stilbildande. Jag kom till slut fram till att denna låt bäst representerar U2:s tidiga album. Det finns många låtar man skulle kunna ta in på listan men jag nöjer mig alltså med denna. tycker nog att det hållit bäst och kanske för att den inte är lika sönderspelad som "Sunday Bloody Sunday" och Pride (In the name of love). Måste också få flika in att första skivan "Boy" faktiskt är otroligt bra. Liksom "War" där denna låt är hämtad från. Listan är så därför:


5. New Years Day

6. Until the End of the World

7. City Of Blinding Lights

8. So Cruel

9. Beautiful Day

10. Angel of Harlem

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lars Engström - 3 oktober 2015 14:15

Det här är svårt att skriva om. Det är svårt att hålla sig professionell till den här skivan. Evangeline var den första Lundellskivan jag verkligen gillade på riktigt. Konserten efter skivsläppet var den första Lundellkonserten jag varit på. Evangeli...

Av Lars Engström - 16 november 2010 21:32

I boken Tårpilen beskriver vår författare/artist en kvinnlig präst allt för nogrannt så att det tydligen inte råder några tvivel om vem den kvinnliga prästen är. Den kvinnliga prästen har hjälpt in vår artist på ett behandlingshem mot missbruk. Präst...

Av Lars Engström - 10 oktober 2010 11:15

"Vi körde bilen ner i havet och såg vattnet strömma in, Och du skrattade och sa, att det var tur att den inte var din" "Det var fläktar i taket och en blue marlin på väggen och det rann öl och tuggtobak i sjörövarskäggen" Denna skiva får man n...

Av Lars Engström - 25 september 2010 10:47

1984. Det blir svårt att skriva om denna skiva utan lite bakgrund. Livet börjar bli lite väl stormigt av två orsaker. Spritmissbruk och trassel med frun. Det är nog helt säkert att de två orsakerna påverkar varandra. Att Ulf haft missbruksproblem är ...

Av Lars Engström - 6 september 2010 21:44

Hur ska jag förhålla mig till en skiva som enbart innehåller andras låtar? Förmodligen på samma sätt som alla de artister som släppt en cover-skiva med sina käraste favoritlåtar. Det är ett sätt att vinna tid, tid för att göra en uppföljare till en f...

Presentation

Omröstning

Är Engas 10-i-topp-lista riktig?
 Ja, håller med om alla 10
 Nej, finns inte en bra låt bland de tio första
 Enga är bra trots listan
 Listan är bra trots Enga
 50% rätt
 50% fel
 Alltid 50% sannolikhet
 Annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards