Alla inlägg under april 2009

Av Lars Engström - 28 april 2009 21:27

Idag var Enga i gammalt gott slag. Löpte intervaller i en fart som jag inte upplevt på många år. Enga är tillbaks. Inte den fruktplockande utan den snabbe löparen. Sanningen är väl kanske inte så solig och grann men visst kändes det som att mitt träningsprogram börjar ge fart i benen igen. Nedräkning alltså. På engelska blir det 3...2...One...låten som är vad den heter. Lite ångestfyllt med de tre låtarna i topp. Detta är en fantastisk låt, faktiskt både på skiva och som live. En fullträff. Jag har faktiskt hittat två låtar om är bättre, fast det kräver sin förklaring. One - är alltså ingen romantisk låt som man kanske tror. Den handlar inte om "oneness", den handlar om skillnader. Vi är alla olika och vi får finna oss i det vad vi än tycker. Gruppens medlemmar tycker därmed inte att låten gör sig som en låt på bröllop. Nyckeln till allt ska vara "We GET to carry each other", inte "We got to carry each other". Det är en förmån att stötta varandra. Ungefär så tycker han som skrev låten, och han borde väl veta. Men det där är kanske lite av akademisk betydelse om man trots allt gillar låten.


Hur de andra två låtarna kan vara bättre får jag berätta när de presenteras. Vi ska tillbaks till skivan "Achtung Baby" och ett besök på "The Joshua Tree"


3. One

4. Bad

5. New Years Day

6. Until the End of the World

7. City Of Blinding Lights

8. So Cruel

9. Beautiful Day

10. Angel of Harlem

Av Lars Engström - 20 april 2009 21:52

U2:s märkligaste låt någonsin. I och med att jag ska göra listan har jag verkligen lyssnat genom samtliga skivor och hittat en fullständigt osammanhängande och flummig låt. Låter som en drogad textförfattare. Jag förstår inte vad den handlar eller varför den skrevs. Eftersom jag köpt boken "U2 by U2" så slog jag upp kapitlet om inspelningen av skivan "The Unforgettable Fire". Innan jag hade boken tyckte jag att det mesta handlade om Martin Luther King. "Pride (In the name of Love)" handlar till största delen om Dr. King. Även slutspåret MLK (initialerna i hans namn). Så därför var jag inne på spåret att en hel skiva hade tillägnats honom. Nu vet jag bättre. Låten i rubriken var en ren improvisation, där sångaren gick in i studion och sjöng in en text taget ur luften, vilket var känslan jag fick. Titeln på skivan "The Unforgettable Fire" syftar faktiskt till sprängningarna av atombomber i Japan under andra världskriget. 1988 var författaren av denna blogg på taket av World Trade Center i New York, fotograferad och iklädd en nyinköpt tröja med U2-logga och texten "The Unforgettable Fire". En oväntad koppling till 11/9 2001. Antydan till hockeyfrilla...


På plats fyra och uppåt finns förstås bara låtar som ger gåshud. Svårt att placera inbördes då låtarna lever sina egna liv och passar olika stämningar. En del är suveräna som live-låtar medan skivversionerna kan vara ganska medelmåttiga. Så vad gör vi då i ett inlägg från denna skiva, undrar du kanske? Jo, vi hämtar en låt till fjärde platsen. En låt som jag inte före idag visste vad den handlar om, som ska upplevas live. "Bad" - magiskt uppbyggd - genial. Andra låtar som ska nämnas från denna skiva är givetvis titelspåret, "The Unforgettable Fire", "A Sort of Homecoming", "Promenade", och givetvis "Pride", en av deras allra största hits.


4. Bad

5. New Years Day

6. Until the End of the World

7. City Of Blinding Lights

8. So Cruel

9. Beautiful Day

10. Angel of Harlem

Av Lars Engström - 15 april 2009 21:11

Så här i slutspelstider kan jag inte låta bli att se hur saker förändrats sedan jag växte upp. Jag har alltså fått perspektiv på tillvaron. "Allt handlar om perspektiv, mina vänner" sa Ulf Lundell som en av fraserna under en fåordig era av hans karriär. Det var nog när han började leva nykter någon gång på nittitalet. Hans andra fras var kort och gott "Tack" eller Tack så mycket". Visst handlar allt om perspektiv. I slutspelet nuförtiden krigar spelarna för stammar från andra länder eller för andra städer i utbyte mot att lyfta ut en lön. Minns att vikingarna tjänstgjorde i till exempel Konstantinopel i livgardet för en vad jag förstår helt okänd härskare mot att lyfta lön. Nu tjänstgör spelarna för till exempel penningstinna oligarker som dessutom äger klubbar i andra länder. Vart tog klubbkänslan vägen? Kommer den tillbaks inom elitidrotten? Håller vi inte snart på ett varumärke? Snart viftar vi med Gevaliavimpeln eller Fordloggan och jublar när det blir mål. Spelare kommer och går, endast klubbmärket och ramsorna består. Jag kommer ihåg det Luleå Hockey som gick upp i elitserien. En stor majoritet kom från nejden och närmaste städer. En och annan finländare fanns det förstås. Det är förstås mest i lagidrotter denna utveckling tagits.


På 80-talet, närmare bestämt 1983 befann sig bandet U2 i Åre för att spela in en video till "New Years Day". För dem som kommer ihåg den så hade de burit ut trumset och högtalare med mera ut i djupsnön för att få rätt stämning till låten. Klassisk video på sitt sätt. Många band har följt efter och släpat ut instrumenten i olika naturmiljöer sedan dess. Om U2 var först vet jag inte, men tror ändå att den blev lite stilbildande. Jag kom till slut fram till att denna låt bäst representerar U2:s tidiga album. Det finns många låtar man skulle kunna ta in på listan men jag nöjer mig alltså med denna. tycker nog att det hållit bäst och kanske för att den inte är lika sönderspelad som "Sunday Bloody Sunday" och Pride (In the name of love). Måste också få flika in att första skivan "Boy" faktiskt är otroligt bra. Liksom "War" där denna låt är hämtad från. Listan är så därför:


5. New Years Day

6. Until the End of the World

7. City Of Blinding Lights

8. So Cruel

9. Beautiful Day

10. Angel of Harlem

Av Lars Engström - 13 april 2009 12:00

Efter en osannolikt fin påsk med både lamm, must och ägg, skogspromenader och firande med årets första grillkväll så får man vara nöjd med påskhelgen. Idag blir det en långpromenad runt Växjösjön för motionens skull. Nu har jag också klarat av precis halva listan, vilket innebär att vi bara har det allra gottigaste kvar efter dagens låt. Detta var en sådan låt som växte fram efter idogt lyssnande på Achtung Baby. Låten är "Until The End of The World", kan vara svår att anamma, men den som lyckas tränga genom ljudmattan hittar en grymt bra låt där verkligen hela gruppen får briljera under stunder. Trummor, bas, gitarr och förstås sång i ett riktigt lagspel.


6. Until the End of the World

7. City Of Blinding Lights

8. So Cruel

9. Beautiful Day

10. Angel of Harlem

Av Lars Engström - 6 april 2009 21:40

I helgen klippte jag en film, i bemärkelsen att gå och se en. Det blev en Oscarsbelönad film, bästa utländska film. Sevärd är den absolut. Knappast kontroversiell eller nyskapande eller fantastisk. Bra underhållning, men av den sort som inte försvinner dagen efter i alla fall. Inte som senaste Bond-filmen som jag knappt kom ihåg dagen efter... helt ok helt enkelt.


"How To Dismantle An Atomic Bomb" är väl en fantastiskt pretentiös titel för ett band som fått rykte om sig att vara politiska i sin musik. Tänkte inte gå in på just det. En väldigt bra skiva som får representeras av "City Of Blinding Lights". Om jag ska försöka beskriva storheten med U2 så är denna låt ett lysande exempel på detta. I sina bästa stunder lyckas de spela varsin låt i låten på ett sätt där de dessutom lyckas växla vem som har "lead" i korta ögonblick. Man måste nog gilla att lyssna på detaljer i musiken om man ska förstå vad jag menar. Samtidigt får de ihop helheten till en låt som växer med antalet lyssningar. Flummigt eller? I just denna låt får man helt enkelt till det, nära på fulländat, men vi är ju ändå på plats sju.


7. City Of Blinding Lights

8. So Cruel

9. Beautiful Day

10. Angel of Harlem

Av Lars Engström - 5 april 2009 11:58

Så var det dags för första låten från en av världens bästa skivor. Detta mästerverk kräver ju ett eget blogginlägg. Plattan kom till efter en djup splittring av medlemmarna i gruppen. Inspelad i Berlin, året efter att muren föll. Gitarristen nyskild, med nyvaknat intresse för discomusik. Trummaskiner och syntslingor var vad han ville ha. Det ville inte trummisen och basisten. Därav slitningarna. Sen skrev dom en hyfsad låt som heter "One" och allt började falla på plats. I mitt tycke så kan samtliga tolv låtar hamna på denna topp tiolista, men det vore inte så kul kanske. Först in blir alltså...en av de lugna låtarna på plats 8.


8. So Cruel

9. Beautiful Day

10. Angel of Harlem

Av Lars Engström - 1 april 2009 21:42

Idag ännu ett spinningpass trots det fina vårvädret. Har man bokat in sig så har man--tänkte jag. Tittade mig runt lite idag och kunde konstatera att de flesta sitter och trampar utan att ta i. De ser ganska oberörda ut. Inte ett flås från något hörn. Är inte det märkligt? Lyssnade lite förstrött på bandspelaren Östros som representerar de rödgröna. han har fastnat i förra valmisslyckandet och upprepar sig att det är fel på borgarnas politik. När framförde egentligen den sidan något annat än skattehöjningar och höjning av bidrag, men det är ju tacksamt.


På min tionde plats från förra inlägget tog jag med en breddlåt för att kanske lyfta fram andra sidor av U2. På övriga nio platser finns det enbart gediget U2-sound. På plats nio kommer en låt som passar bra en sån här vårdag. När allt känns uppåt och när solen värmer och man får kisa lite för att solen är så stark. Följdaktligen första låten från skivan "All the things you can't leave behind". Förresten den enda som platsar på topp tio. Det är ju inte så lite heller... dem där sakerna man inte kan lämna bakom sig, menar jag.


9. Beautiful Day

10. Angel of Harlem 

Presentation

Omröstning

Är Engas 10-i-topp-lista riktig?
 Ja, håller med om alla 10
 Nej, finns inte en bra låt bland de tio första
 Enga är bra trots listan
 Listan är bra trots Enga
 50% rätt
 50% fel
 Alltid 50% sannolikhet
 Annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards