Alla inlägg under augusti 2009

Av Lars Engström - 31 augusti 2009 19:44

Helgen blev som jag befarade mycket inventerande, men inte bara räkna detaljer eftersom en glad smålänning levererade ett helt kilo kräftor från en sjö i Tolgtrakten. Dessa skulle inmundigas. I magen landade dem mjukt på skummet av ölen som var alldeles kall. När ölen är kall blir älgen blå. Så står det på burken, och det stämde.

Av Lars Engström - 29 augusti 2009 14:52

Köp färska majskolvar. Koka dem 5-8 minuter. Salt, peppar och smör brer man på dem. Sedan kör du skrivmaskinsprincipen och äter majskornen rad för rad. Kanongott.

Av Lars Engström - 25 augusti 2009 20:40

Ännu är det lite tidigt att sia om hur det ska se ut i höst, men efter en bedrövlig April och Maj så var Juni något bättre, låt vara från en riktig bottennivå. Två första veckorna efter semestern var också ganska lågmälda men sen kom förra veckan då saker och ting börjar ordna sig. Denna vecka har sedan fortsatt i ett ljusare tecken. Sammanfattningsvis kanske det värsta har passerat. Låt oss hoppas det. Till helgen är det dags för inventering eftersom vi har bokslut 31/8. Det är ungefär lika roligt som det låter. Räkna genom råvarulager, färdigvarulager och PIA (Produkter I Arbete). Och som småföretagare får man göra sånt själv.


Idag skulle jag göra sex stycken 400 meters intervaller om 45 sekunder var det tänkt (kanske får jag hålla på  lite längre :-)). Tyvärr hade friidrottarna intagit hela Värendsvallen så jag fick vända och fundera när jag ska köra mina intervaller istället.

Av Lars Engström - 20 augusti 2009 21:41

En så fin dag. Högsommar igen. Tredje veckan på jobbet och visst är man inne i vardagslunken igen. Idag gick det att bryta lunken med lite orienterings-VM på webben. Följde NRK:s sändning som var lite ryckig att följa då det var lite slumpmässigt vad som visades. Det var förstås spännande att följa ändå.

Jag deltog igår i något som heter motions-5-dagars i närheten av Växjö. Förvånande mycket folk var det som sprang. Omkring 160 personer deltog och så hade dem till och med resultatservice på en vardagkväll. Inte helt lätt att springa på skala 1:5000 då man kommer fram alldelas för fort dit man ska. Vande mig inte riktigt med det ävenom känslan är ganska bra. Tänk att komma fram fortare än man tänkt sig, hela tiden. Avslutade kvällen med ett dopp i Helgasjön på vägen hem.




Av Lars Engström - 17 augusti 2009 22:16

Under helgen har Univegan fått krypa fram ur garderoben där den stått sedan jag flyttade till Växjö. 55 km runt Helgasjön klarade jag av på två timmar, men det krävde lite uppoffring i form av ryggont efter sådär 40 km. Det hör till första passet oavsett hur länge sedan det är. Lite roligt i sammanhanget är att jag till och med blivit lite farträdd. När man kommer upp i 50 km/h känns det lite vingligt, men det blev förstås allt bättre eftersom. Provade om spurtegenskaperna finns kvar vid några tätortsskyltar. Hur det gick talar jag inte om utan visar det vid lämpligt tillfälle. Valde inte min Quickstep-tröja idag då det var första passet för säsongen. Jag behöver hitta några bra långa backar att cykla i. Finns det någon som vet om några i Växjötrakten?

Av Lars Engström - 13 augusti 2009 21:54

Det är förmånligt att vara relativt dåligt tränad. Då får man snabbt kvitto på att träningen fungerar. Till exempel började jag med armhävningar i onsdags förra veckan, 25 stycken. Idag 53 stycken. Roligare ändå är att löpformen verkar vara på väg. Känns att man lyft sig ett snäpp sedan i våras bara. Det behövs med andra ord 6 månaders bra träning innan det börjar kännas bra i kroppen. Också på klubbträningens intervaller har jag bytt intervallgäng som jag kämpar med/mot. Roligt när trappan är på ens sida. Tjuvträning fungerar alltså fast det är fegt att träna för att springa bra på tävlingarna. ;-)

Av Lars Engström - 10 augusti 2009 18:23

Så har det återigen varit stadsfest i Växjö. Den går under namnet "Karl-Oskar-dagarna". Förutom den helt ointressanta Rix FM Festivalen som bara består av Idol-deltagare och BWO så fanns det lite tyngre rock att lyssna på. På slaget 12, mitt i natten alltså entrade Växjöbandet "Bullet" scenen. Och som dem gjorde det. Ett band som är lite på gång tror jag. De har släppt två skivor och varit förband till AC/DC här i Sverige. Vet inte om de varit det i andra länder på turnen också. De lyckades hur som helst rocka loss i drygt en timme, ett ganska tight sound med några riktigt bra låtar. Kan kanske bli något. I mitt tycke behöver de kanske rehabilitera sångaren för att kunna lyckas framöver. Tror inte att han orkar med rock-livet mycket längre i den takt som de håller nu. Svajade en hel del. Men får de rätsida på honom så kan det räcka långt.


Lite träning kan jag kanske hinna få med. Söndagen var alldeles för varm för träning men tog mig samman och fick till ett hyggligt långt pass över11,4 km i Fyllerydskogarna. Följdes av ett dopp i Helgasjön. Inte alls fel. Inte alls.

Armhävningar för tredje dagen på programmet, och nu börjar det gå tungt. 8,10,7,7 och 10 igen. Sista 10 var värda en medalj av något slag, men det gick.

Av Lars Engström - 7 augusti 2009 19:30

På min väg till Norrbotten fann jag ett bra övernattningsställe, bara en mil efter brofästet till Höga Kusten bron. Stället heter Prästkragen och bedrivs i en fd prästgård. När så hungern började komma beställde jag te och smörgås och se vad jag fick. Tre goda smörgåsar för bara 50 kronor och då ingick givetvis tekannan (ja inte själva kannan, ni fattar). En bild från balkongen bifogas också, med utsikt mot Höga Kusten.

Presentation

Omröstning

Är Engas 10-i-topp-lista riktig?
 Ja, håller med om alla 10
 Nej, finns inte en bra låt bland de tio första
 Enga är bra trots listan
 Listan är bra trots Enga
 50% rätt
 50% fel
 Alltid 50% sannolikhet
 Annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards