Alla inlägg under januari 2009

Av Lars Engström - 26 januari 2009 21:15

Denna anrika firma med anor från 1950 håller till i Norrbotten. I södra Sverige öppnade en liknande firma en virtuell filial i Trollhättan under helgen. Låt vara att mängden gods som skulle flyttas i högsta grad var moderat eller måttlig. Norrbotten blir en familj rikare samtidigt som Västsverige går in i skymningstider vad gäller arbeten och framtidstro. Pajala är slutdestinationen för denna flytt. En ort som har fått lite gruvyra då man funnit malm i gränstrakterna till Finland. Vi får hoppas att Pajala byggdes på rätt ställe så att man inte behöver flytta orten om 50-100 år. I ett svagt ögonblick lovade jag nog att deltaga i marknadsloppet här till sommaren. Osäker på vilket datum bara. Pajala marknad har jag besökt en gång tidigare. För ungefär 15 år sedan vardet minsann fest i en husvagn fylld med California White i varenda skrymsle. En klassisk afton, men det är som sagt länge sedan...


Jag hittade något fantastiskt på Youtube, länkat nedan, som gör att jag får en tår i ögat... Året är 1996.

http://www.youtube.com/watch?v=wjdXJOlwBKU
Av Lars Engström - 18 januari 2009 19:10

En minivariant av en isstorm drabbade i eftermiddag Växjö. På alla ytor lade sig underkylt regn, fast inte regn utan mer en dimma och frös fast på vad det än må vara. Trottoaren och kullerstenarna var som såpa. Samtidigt i en annan del av staden delade ikväll postkodlotteriet ut mer än 110 miljoner till befolkningen i ett litet samhälle utanför Växjö, Torpsbruk. Ingen ide att flytta dit med andra ord, du vet det här med sannolikhet...


46 personer i detta samhälle ryktas få dela på slantarna.

Av Lars Engström - 17 januari 2009 09:48

Mirakel inträffar emellanåt. Är det inte fantastiskt att omkring 140 personer kan landa på en flod med båda motorerna ur drift? Precis som i Gottröra-incidenten när båda motorerna slogs ut av is från vingarna som sögs in och genom motorerna. På Hudson-floden står passagerarna lugnt på vingarna och låter sig räddas av båtar som trafikerar floden. Det som hände i New York måste vara första gången som en incident förlöper precis som på "broschyren framför er i stolsfickan" Du tar på dig flytvästen inför en nödlandning på vattnet. Jag måste erkänna att jag väl aldrig trott på att det verkligen ska gå att nödlanda på vattnet för att man ska kunna hoppa i vattnet och bli räddad. Nu ser jag att det ju verkligen kan hända. Jag tror förstås inte att de som var ombord på planet upplevde det så lugnt och fridfullt som på broschyren. Tage Danielssons monolog om sannolikhet får mig förstås att tänka till lite. Vad är sannolikheten att det ska bli en lyckad nödlandning igen? Åtminstone inte i New York och verkligen inte på Hudson-floden. Å andra sidan flyger jag inte där så mycket så det skulle faktiskt kunna inträffa igen.

Av Lars Engström - 12 januari 2009 17:11

Huvudet vill som vanligt efter lediga dagar inte förstå att det är dags att arbeta. Man får övertyga sig att det är dags igen för femdagarsveckor som gäller. Efter varje längre ledighet dessutom. Det är säkert så för de allra flesta. Jag ska rekommendera en restaurang i Göteborg bara. En fransk kvarterskrog i Linnestaden. Den heter Cyrano och serverade utmärkt mat. Getosttoast till förrätt, Lamm till huvudrätt och sist chokladcrepes. Riktigt gott.

Av Lars Engström - 8 januari 2009 16:51

19 veckor är en ganska lång tid att praktisera. Om nitton veckor ska jag prestera bättre än 7200 sekunder på 21,1 är det tänkt. Skönt är att det går mot ljusare tider igen. Det känns i kroppen. Till och med Växjö har blivit vintrigt. Tyvärr verkar det bli blidväder nu. 0-an passerades precis under eftermiddagen. Det har varit välbehövligt med lite ledighet och vila. Förkylning har stoppat en del aktiviteter under jul och nyårshelgen. Endast ett Alfapetspel på en hel jul. Bara en sån sak...



Av Lars Engström - 2 januari 2009 14:56

Hej!


Jag har vaknat till på bloggen igen. Vill önska alla eventuella läsare Gott Nytt År. Jag kan ju se statistiken att det finns en trogen skara som hoppas och tror att det ska skrivas något nytt här. I december toppade jag trots att jag inget skrev med 950 unika läsare. Julhelgen var det hur många som helst inne och läste mina författade rader. Det hela verkar ju både mystiskt och roligt. Julen blev en skuffelse, ja på norska, då jag inte var frisk och inte kunde träna eller röra på mig. Nedbäddad så gott som varje dag, till och med nyårsaftonen tillbringades under täcket men framför tvn. Och det var inte det sämsta.

Idag hittade jag tre döda råttor eller möss på fabriksgolvet. De söker skydd och värme när det blir kallt utanför. Anticimex skulle behöva mitt telefonnummer, eller hur? Men jag kan kanske hälla kanel längs väggarna så blir jag av med det problemet också. God Fortsättning, som sagt!

Presentation

Omröstning

Är Engas 10-i-topp-lista riktig?
 Ja, håller med om alla 10
 Nej, finns inte en bra låt bland de tio första
 Enga är bra trots listan
 Listan är bra trots Enga
 50% rätt
 50% fel
 Alltid 50% sannolikhet
 Annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards