Alla inlägg den 14 juni 2006

Av Lars Engström - 14 juni 2006 23:52

Jag väljer att sammanfatta första omgången av fotbolls-vm nu, och själv har jag överraskats av att det är väldigt positiv fotboll överlag. Har inte sett alla matcher men de flesta av betydelse. Personligen har jag blivit allra mest överraskad av Equadors lag som spelade en fartig och rolig fotboll, med ett otroligt stabilt försvarsspel som grund. Det ska bli spännande att se hur långt de kan gå, men jag vill låtsas som att jag är först med att tro att de kan gå riktigt långt. Jag tror att den gruppen är lottad så att de möter de två första lagen i Sveriges grupp, så går Sverige vidare så kan jag förstås inte hålla på dem, men i annat fall så ska jag hålla mina tummar för att de går långt. Negativt så har Frankrike utan konkurrens utmärkt sig mest. I och för sig presterade dem inte på EM 2004 heller, men de har ju ingen som vill jobba och kämpa. Zidane undantagen men det fungerar inte något vidare i fotboll om bara en i ett helt lag jobbar. Henry har helt enkelt otur att spela i Frankrike. Man kan knappast skylla det urusla spelet på honom heller.Förvånansvärt många favoriter håller efter första omgången. Nästan inga favoritfall så här långt. Sverige måste väl nämnas här också, som ett möjligt favoritfall, men de fick ju en pinne. Vinner vi inte mot Paraguay i morgon så vet jag några som får hårda rubriker på hemmaplan. Och tänk vad intresset för allsvenskan ska falla. Det kommer i så fall att bli ett hårt slag för fotbollens status i Sverige. Men vi ska tänka positivt och hålla tummarna. Det skulle också kunna skapa möjlighet att skapa intresse för andra idrotter, som till exempel orientering att få ett ökat utrymme i media?Måste förstås nämna Brasiliens första kvart också, jag satt med ett fånigt fotbollsleende framför TV:n och gapade. Det var vackert att skåda, fick nog till och med lite "ståpäls" som Gunde brukade säga innan han blev programledare och fick mediaträning. Det var hur som helst en magisk kvart, innan de drog ner lite på intensiteten och farten. Kan och orkar de spela en hel match som den kvarten har inget annat lag en chans. Då hamnar guldet i Brasilien igen. Men visst finns det lag som kan stå emot deras spel också. Till exempel Argentina och Equador.Tjeckien öppnade VM precis så bra som jag hoppats på. Jag håller lite på dem också för att de spelar så rolig fotboll. Kroaterna bör inte heller ha problem att gå vidare, de visade prov på riktigt stort fotbollskunnande mot svårast tänkbara motstånd. Inte underligt att Sverige hade svårt mot dem i kvalet. Spanien övertygade i ett VM för första gången men motståndet är svårt att värdera, vill nog se dem mot ett bra lag innan jag kan säga säkert. Italien gjorde en positiv match faktiskt utan att dra sig tillbaka allt för mycket efter ledningsmål. De försökte faktiskt att göra 2-0 flera gånger. Portugal verkar ha ett starkt lag också, men även dem behöver få lite tuffare motstånd för att bedömas på ett bra sätt.Bästa kommentaren fällde en spelare i Kroatiens trupp inför Brasilienmatchen, som svar på en fråga hur man ska bemöta alla världsstjärnor som Brasilien har. Han svarade: "Det är bara att dra ner kalsongerna och vänta"Fantastiskt bra kommentar inför hela världspressen. Det är humor.

Presentation

Omröstning

Är Engas 10-i-topp-lista riktig?
 Ja, håller med om alla 10
 Nej, finns inte en bra låt bland de tio första
 Enga är bra trots listan
 Listan är bra trots Enga
 50% rätt
 50% fel
 Alltid 50% sannolikhet
 Annat

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7
8
9 10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23 24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2006 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards